Hallo Gemeenschap !

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en verhalen uit uw coworking-ruimte

Event

Eat & Meet

Blog

New trends @
work

Videos

Samaya X ClitchTalks

WORKSHOPS & EVENEMENTEN
PODCASTS
BLOG
VIDEOS
25.00 €

Eat & Meet

Eat & Meet ! Vergadering tijdens brunch

Voor dit nieuwe format, ontmoet Adlane Draou, hoofd van Mad Vision Group, DE toekomstige eenhoorn van de voedingsindustrie, tijdens een brunch.

O’Tacos, Gong Cha, Chick&Cheez, Go Fish, zijn de nieuwste street food trends die je wel eens gezien of gegeten hebt.

Mad Vision Group is altijd op zoek naar de nieuwste trends in de sector en streeft ernaar om de Benelux leider te worden in fastfood.

“Met lef kun je alles doen Vandaag stelt Adlane bijna 200 mensen tewerk om haar verschillende merken te ontwikkelen. Deze merken hebben 600.000 bestellingen per jaar!

Datum & Uur

2023-05-06 11:00:00

+ Toevoegen aan kalender

Deel dit evenement
60.00 €

Een worteldeal opzetten en promoten

Workshop brunch

RUIMTE 1

Valery Desil – Advenci

RUIMTE 2

Robin Van Peborgh – Artex Monkey

Geen salesy, bluffende koppen meer als “hoe ga je van “0K > 50K op Instagram”; “ik help je je klanten te vinden”, hoewel dat echt wel kan, niet met mijn titel, maar met onze experts! @Artex Monkey en @Advanci zijn gespecialiseerd in ontwikkelingsstrategie en reclame op de netwerken.

Elk van hen begeleidt freelancers, ondernemers, KMO’s om in hun eigen tempo UP te schalen, met unieke aanbiedingen die bij hen passen.

Op 24 november organiseert Samaya een ontbijtworkshop waarbij :

Je ontmoet andere freelancers en ondernemers, rond hetzelfde thema: “Genereer omzet en ontwikkel een ENGAGED community”.

Datum & Uur

2022-11-24 09:30:00

+ Toevoegen aan kalender

Deel dit evenement
0.00 €

Chillax Afterwork

Neem een pauze - maak deel uit van de gemeenschap

Elke laatste vrijdag van de maand opent Samaya haar deuren voor jou om even uit de drukte te stappen met een drankje en wat vrienden of vrienden in spe.
Deelnemen aan de Chillax Afterworks is een geweldige manier om nieuwe mensen te ontmoeten, je week en je ervaring te delen en de maand mooi af te sluiten.

Datum & Uur

2023-04-28 17:30:00

+ Toevoegen aan kalender

Deel dit evenement
25.00 €

Eat & Meet

Eat & Meet ! Vergadering tijdens brunch

60.00 €

Een worteldeal opzetten en promoten

Workshop brunch

0.00 €

Chillax Afterwork

Neem een pauze - maak deel uit van de gemeenschap

WILT U UW EIGEN EVENEMENT ORGANISEREN ?

Laten we koffie drinken.

New trends @
work

5 manieren omg je networking
te boosten

Het belang van
je

werkomgeving

New trends @
work

Wat de bedrijfswereld van COVID geleerd heeft:

a) “Dat had net zo goed via e-mail gekund”
b) “Ik wil wel terug op kantoor komen werken, maar toch niet ELKE DAG?” 
c) “Ik ga daar niet helemaal alleen op zitten zwoegen”
d) “Thuiswerken is wel praktisch, maar toch ook lastig”.
Herken je je in een van deze uitspraken? Wees gerust, je bent niet de enige! Deze trends merken we
intussen in alle westerse ondernemingen en organisaties. Bedrijfsleiders en managers moeten zich
dus aanpassen aan de nieuwe verzuchtingen van hun personeel. We zoeken naar de perfecte balans
tussen werken op kantoor en telewerk, maar ook tussen individuele en collectieve taken. Daarvoor
zijn er verschillende oplossingen, binnen en buiten de onderneming:
Eerst intern:

  • De invoering van de ‘flexdesk’, waardoor iedere werknemer van werkplek kan veranderen
    naargelang zijn wensen, maar ook afhankelijk van zijn taken. Deze trend komt overgewaaid
    uit de Verenigde Staten en maakt komaf met de gewoonte om elke medewerker een eigen
    bureau te geven. Het bureau of de werkplek is dus flexibel, vandaar de Engelse benaming
    ‘Flex-Desk’. Knap van die Amerikanen, niet?
    De voordelen zijn talrijk: de medewerkers van een team kunnen zo vlotter van gedachten wisselen.
    Het isolement waarmee sommige werknemers al eens worstelen, wordt doorbroken. Door deze
    manier van werken verkleint of verdwijnt ook de afstand tussen de managers en hun teams. Alles is
    veel toegankelijker.
    Extern: coworkingspaces.
    Al lang voor de pandemie zagen we coworkingspaces opduiken, maar de laatste maanden is het
    succes ervan sterk toegenomen. Waarom? Omdat ze nu eenmaal heel praktisch zijn!
    Coworkingspaces zijn werkruimten die particulieren en ondernemingen huren op basis van hun
    behoeften. Naast het feit dat ze goedkoper zijn dan klassieke kantoren, zijn het ook leef- en
    gespreksruimten. Je vindt ze in de meeste grote steden, waar ze dienen om te vergaderen,
    conferenties te houden en natuurlijk ook om … te werken. Er bestaan formules voor alle soorten
    gebruikers. Of je nu pas een bedrijf hebt opgericht, nog studeert of aan het hoofd staat van een grote
    organisatie, je vindt zeker je gading!
    Waarom zijn coworkingspaces zo in trek bij werknemers?
    Wees nu eerlijk, was je het niet stilaan beu om te vergaderen in je keuken, omdat dat ‘de beste plek
    in je appartement’ was? JA. Daar heb je al één reden. Maar ook omdat deze ruimten beantwoorden
    aan alle hogergenoemde criteria. Even je geheugen opfrissen?
    a) “Dat had net zo goed via e-mail gekund”. We zagen allemaal dat sommige vergaderingen via
    mail konden worden afgehandeld. Bepaalde meetings kon je ook houden via Zoom of Google
    Meet. Vanop afstand dus, bijvoorbeeld vanuit je favoriete coworkingruimte.
    b) “Ik wil wel terug op kantoor komen werken, maar toch niet ELKE DAG?”. Het is geen pretje
    als je dagelijks vroeg op moet, met het openbaar vervoer helemaal naar de andere kant van
    de stad moet of om 8u ’s ochtends al in de file staat. Zelfs een lekker kopje koffie kan dat niet

meer goedmaken. Het voordeel van coworkingspaces is dat je ze vindt in alle uithoeken van
onze steden. Dus ook heel vaak bij jou in de buurt, niet ver van de kinderopvang, of vlak bij
de plaats waar je elke donderdagavond kookles volgt.
c) “Ik ga daar niet helemaal alleen op zitten zwoegen”. Je raadt het, ook hier bieden
coworkingspaces een oplossing. Je kan gaan samenzitten met je collega’s of andere
medewerkers en je moeilijkheden op tafel gooien. Er gaat niets boven een gedachtewisseling
met mensen die zich bezighouden met andere problemen dan de jouwe. Vaak werpen zij een
nieuw licht op wat jou dwarszit of bekijken zij het vanuit hun eigen vakgebied.
d) “Thuiswerken is wel praktisch, maar toch ook lastig”. Wat kunnen we nog meer zeggen? In
een coworkingspace werk je niet meer thuis en dat maakt het toch wel makkelijker om je te
concentreren!

Je hebt het begrepen, zowel binnen als buiten het bedrijf ervaren werknemers vandaag een
steeds grotere nood aan flexibiliteit. Nieuwe trends zoals het gebruik van flexdesks of
coworking spelen daar perfect op in!

5 manieren omg je networking
te boosten

Vandaag gaan we het hebben over ‘networking’ of ‘netwerken’. Er zijn verschillende manieren om
mensen te ontmoeten en je professionele netwerk te vergroten. Beurzen, seminaries en conferenties
zijn gelegenheden bij uitstek om te netwerken.
Dat was althans zo vóór COVID… sindsdien verloopt alles digitaal. Zakenlunches zijn verdwenen,
seminaries werden webinars, en we houden nu virtuele koffiepauzes. Networking 2.0 is dus een feit,
en daarbij draait alles rond ‘connected’ zijn. Nu we de situatie voor jou hebben samengevat, gaan we
over naar de tips.

  • We hadden je de volgende raad kunnen geven: schrijf degelijke witboeken, post elke dag iets
    op LinkedIn, volg zo veel mogelijk webconferenties en webinars, hou meer virtuele
    koffiepauzes, spam je bedrijfsnetwerk en laat een nieuw visitekaartje maken. Goed om te
    weten, maar daarover willen we het vandaag niet hebben.
    We geven je liever de volgende tips. Je krijgt ze in een welbepaalde volgorde, maar je hoeft je daar
    niet aan te houden. We horen het wel van jou.
  1. Maak de balans van je loopbaan tot dusver.
    Het heeft geen zin om tijd, geld en energie in iets te stoppen als je tot het besef komt dat je … zin
    hebt om iets anders te doen, elders aan de slag te gaan, van job, bedrijf of sector te veranderen. Stel
    je de juiste vragen en wees niet bang voor de antwoorden. Tenslotte is het jouw carrière, je bent vrij
    om de richting te kiezen die je wilt uitgaan. Hoe sneller je die zelfevaluatie maakt, des te efficiënter
    de volgende stap zal zijn.
  2. Schat in welke informatie je nodig hebt
    Wat networking efficiënt maakt, is de informatie waarover je beschikt of die je directe omgeving je
    kan bezorgen. Als je netwerkt, moet je spontaan en dynamisch zijn, maar mag je niet gaan
    improviseren. Dat is echt het slechtste wat je kan doen en raden we dan ook ten stelligste af.
  3. Maak een lijstje voor je gaat winkelen
    Maak een lijst voordat je mensen aan je netwerk toevoegt! Zo krijg je een beter beeld van de
    profielen die je interesseren en die voor jou van nut zullen zijn. Je zal sneller vooruitgang boeken als
    je de personen kent die invloed hebben in je eigen sector of in de sector waarop je mikt. Door naar
    specifieke profielen te zoeken, kan je ook geweldige mensen tegenkomen die je loopbaan een flinke
    boost geven! Maak een lijstje van eigenschappen, jobs, schooltrajecten, relaties, interessegebieden,
    kortom: het TOTAALPLAATJE. Door middel van sleutelwoorden zal je een doeltreffende selectie
    kunnen maken. Je leert mensen kennen die bij jou passen, samen met hun komende projecten of
    events. Waarom zou je nog tijd verspillen aan het zoveelste congres waar je ‘hoopt’ mensen tegen te
    komen die je interesseren, TERWIJL je net zo goed de evenementen kan kiezen die naar voren
    worden geschoven door de mensen die je echt interesseren?
  4. Wees jezelf!
    Weet je wie de belangrijkste persoon van je netwerk is? JIJ! Jij staat centraal, je netwerk draait rond
    jou en je verhaal. Vergelijk jezelf met een politicus die zijn medewerkers kiest: passen de mensen bij

je persoonlijkheid en je potentieel? Zou je een manager kiezen als je er niet in slaagt diens profiel af
te bakenen (al was het maar gedeeltelijk)? Nee toch? We wilden eigenlijk niet over politiek beginnen,
en nu doen we het toch. Maar goed, politici illustreren perfect wat we willen zeggen. Het is moeilijk
om mensen te verenigen rond het onbekende. Wel, het is net zo moeilijk om te netwerken rond een
onbekende. Genoeg gepraat over politiek, ontspan je. De sociale media, en met name LinkedIn,
hebben om die reden deze omslag gemaakt, met bijdragen die meer geïnspireerd zijn op het echte
leven en op ieders persoonlijkheid. We liken en volgen wat we kennen of datgene waarin we ons
herkennen.

  1. Werk een gepersonaliseerde strategie uit
    Je communicatie- en netwerkstrategie moet ook daarop gebaseerd zijn. Netwerk, maar op jouw
    maat. Kies manieren om te netwerken die aansluiten bij je waarden en je persoonlijkheid. Gebruik
    alle middelen die je ter beschikking hebt: events en beurzen bijwonen, opleidingen volgen, posts
    plaatsen op LinkedIn, mensen direct benaderen, enz. Je hebt tal van opties die je naar believen kan
    combineren!
    Om af te ronden: Maak, Schat in, Maak, Wees, Werk uit: is het je opgevallen dat we hier
    actiewerkwoorden gebruiken? Wees gerust: we gaan niet de dichter uithangen! We willen je alleen
    maar duidelijk maken dat netwerken een proactieve aanpak vergt! Zoek naar de kansen en de
    mensen die je nodig hebt om je loopbaan verder uit te bouwen.

Het belang van
je

werkomgeving

Sta je in de week met tegenzin op? Zie je ertegenop om je mails van het werk te lezen? Heb je een
hekel aan teamprojecten? Boezemen de woorden ‘transversaal, gezamenlijk, vergadering,
presentatie’ je spontaan angst in? Lees dan zeker dit artikel! En zelfs wanneer al het voorgaande niet
op jou van toepassing is, loop dan toch niet weg, want ook jou hebben we iets te vertellen!
Weet je hoeveel tijd we gemiddeld doorbrengen op het werk? Ongeveer 32 jaar… dat kan wel tellen
in zo’n ‘ongezellige’ omgeving, niet? Dan zijn we het daarover alvast eens!
De werkomgeving is een belangrijke factor in de ontplooiing van werknemers. Je medewerkers
zouden geen last mogen hebben van stress of angst en zich goed moeten voelen op het werk. Het
scheppen van een aangename werksfeer waarin iedereen zich gerespecteerd voelt, is grotendeels de
verantwoordelijkheid van de directieteams, maar niet alleen van hen! Hoe kom je tot een positieve
werkomgeving?
De eerste stap zien velen heel vaak over het hoofd. Nochtans is het simpel: meet de
temperatuur in je teams. Luister naar de geruchten die circuleren, kijk hoe werknemers met
elkaar omgaan. Zo zal je al veel te weten komen over de omgeving waarin ze actief zijn. Let
op hun lichaamstaal. Ogen ze meer gespannen? Glimlachen ze graag? Klagen ze veel?
Gebeurt het al te vaak dat de koffiepauzes uitlopen? Het zijn stuk voor stuk tekenen waaruit
je al een beetje kunt afleiden hoe je medewerkers zich voelen. Soms duidt het erop dat ze
zich willen distantiëren van de opgelegde taken of zelfs van hun teamgenoten.

  • Pak het probleem aan door in dialoog te gaan, hou bevragingen, nodig je medewerkers uit
    voor een individueel gesprek. Deins voor niets terug! Het welzijn van je werknemers is
    bepalend voor hun productiviteit. Dankzij zulke gesprekken kan je werkbare oplossingen
    vinden op korte en lange termijn.
  • Vind werkbare oplossingen. Praten is fijn, maar handelen is nog veel mooier. Werkrelaties
    zijn… wel ja, ‘RELATIES’, en zoals dat gaat in elke relatie, zeggen daden meer dan woorden.
    Je werknemers moeten het gevoel hebben dat ze een belangrijke schakel zijn in het team,
    dat er naar hen geluisterd wordt, ze moeten waardering en respect voelen. Streef naar rust
    en positiviteit, en laat dat merken in de praktijk: door een nieuw algemeen reglement op te
    maken, een bedrijfspsycholoog aan te stellen, enz.
    Hou één ding voor ogen: de werkomgeving bestaat zowel uit materiële als immateriële factoren
    (sfeer). Je kan niet aan het ene iets doen en het andere verwaarlozen. Vergelijk het een beetje met
    de vraag die kinderen stellen: “Wat doe je het liefst: huilen in een Lamborghini of blij zijn op een
    fiets?”. We zullen allemaal antwoorden, maar eigenlijk zouden we het liefst de Lamborghini hebben
    en ook nog eens blij zijn. Begrijp je wat we met dit voorbeeld willen duidelijk maken? De materiële en
    immateriële omgeving van je werknemers zijn allebei even belangrijk.
    Neem het voorbeeld van de fiets: je kan heel goed opschieten met je collega’s, maar hebt een hekel
    aan je bureau… Je stoel is allesbehalve comfortabel, je computer staat te laag en daardoor verlies je
    tijd met het zoeken van een kinesist omdat je rugpijn hebt. Geef gerust toe dat het je al wel eens
    overkomen is… Je werkomgeving is dus niet optimaal, waardoor je je taken niet kan vervullen zoals
    het hoort. En dat willen we niet. Het moet een prioriteit zijn om je teams in comfortabele
    omstandigheden te laten werken.

Laten we het ook nog eens hebben over de Lamborghini: je werkt in de allernieuwste kantoren van je
stad en hebt daar een weergaloos zicht op je stress en burn-out. Nu hebben we je mooi liggen, hé?
Haha. Even ernstig nu, niemand wil werken in een omgeving die je angst inboezemt en emotioneel
uitput. Een aangename werksfeer, waarin de bedrijfscultuur, de waarden van de onderneming en de
inhoud van de taken vooropstaan, zou eveneens een prioriteit moeten zijn.
We hadden je bij het begin gevraagd om niet weg te lopen, omdat we aan iedereen, de ongelukkigen
én de gelukkigen, iets te vertellen hadden. Het klopt dat de werkomgeving voor een groot stuk
afhangt van de directie en de personeelsafdeling. In een bedrijf is het echter net zo belangrijk dat
iedereen solidair is en openstaat voor de anderen. Aan al wie zich ongelukkig voelt: blijf niet in een
hoekje zitten, maar deel je onbehagen met degenen die je kunnen helpen. Aan alle gelukkigen: als je
merkt dat iemand zich steeds vaker afzondert of ongelukkig is, zeg dan iets. Aarzel niet om een
aanspreekpunt te zijn voor je medewerkers!

Wil je in één van onze Podcasts zijn ?

Laten we koffie drinken.